Bilgisayarda Çalışırken Düzenli Aralar Verin

Her geçen gün yaşamımızda daha çok yer bulan bilgisayarlar, olumlu birçok katkının yanı sıra, bir kısım sağlık sorunlarına da neden olmaktadır. Bu sorunlar oldukça yaygın olarak görülmekte, önemli iş gücü ve ekonomik kayıplara neden olabilmektedir. Bilgisayar kullanımına bağlı sağlık sorunları ergonomik olamayan bilgisayar çalışma ortamı tasarımı ve uygun olmayan insan bilgisayar etkileşimden kaynaklanmaktadır. Alınacak bazı önlemlerle önemli ölçüde bu sorunlar azaltılabilecektir.Bilgisayar çalışma ortamını ergonomik kurallara uygun biçimde düzenleyen bir kullanıcının uzun süre bilgisayar kullanmaması gerekir. Aynı pozisyonda 30 dakikadan fazla kalarak yapılan çalışmalarda ağrının ve rahatsızlıkların şiddeti artarak postür (duruş) bozukluklarının oluşmasına neden olur. Bilgisayar karşısında, mola vermeden, uzun süre koltukta oturarak çalışmak vücuttaki kan dolaşımının düzenli yapılmasını engelleyeceğinden ayak ve ayak bileklerinde rahatsızlıklara neden olacaktır. Ayak bileklerine dairesel hareketler yaptırılmazsa, dolaşım yavaşlar ve ayaklarda rahatsızlık hissedilir. Kan dolaşımını sürdürmek ve kasları germek için bacakların arada bir hareket ettirilmesi gerekir.Bilgisayarla çalışırken çoğunlukla hiç mola verilmemekte ya da uzun süre (3-4 saat) çalıştıktan sonra mola verilmektedir. Aslında her bilgisayar kullanıcısı mutfağa kadar giderek bir bardak içecek almak ya da odada yürümek gibi kısa süreli de olsa bilgisayarla çalışmaya ara verme olanağını yaratabilir. Molalar esnasında dinlendirici müzik dinlemek gibi zihinsel olarak rahatlamanızı sağlayacak alışkanlıklar edininiz. Bilgisayar başında uzun süreli çalışanlar yorgunluklarını azaltmak ya da gidermek İçin egzersiz yapmalı, bir saat çalıştıktan sonra 10-15 dakika veya 2 saat çalıştıktan sonra 15-20 dakika mola vermelidir. Mola sırasında bilgisayar başından kalkılarak dolaşılmalı, çalışma pozisyonlarını sık sık değiştirmeli, iş rotasyonu sağlanmalı ve iş yükü iyi bir planlama yapılarak azaltılmalıdır.

ÇALIŞIRKEN MOLA VERİN

Dr.Hilal Yıldız, bu tür durumlara maruz kalmamak için yapılması gerekenleri şöyle sıraladı:

“Boyun omurgasında eklem kireçlenmesi, omurga kemikleri arasındaki disklerin bozulması, boyun fıtığı, boyun omurga kanalında daralma gibi boyun omurgası ve etrafındaki kas, bağ ve sinir köklerine ait bozukluklar da sıklıkla karşımıza çıkan boyun ağrısı nedenleridir. Düşme veya kazaya bağlı boyun kaslarında zedelenmeler, omurga kemik ve eklemlerinde zedelenme veya kırıklar boyun ağrısına yol açan diğer nedenlerdir. Seyrek olarak da kemik erimesine bağlı çökmeler, omurgada enfeksiyon ve tümörleri de boyun bölgesinde ağrı yapan nedenleri oluşturur. Boyun ve sırt kasları gerginliklerine bağlı boyun ağrılarını önlemek için öncelikle çalışma masası, oturulan koltuk ve bilgisayarın konumu ve yüksekliğinin, uyuma ve oturma pozisyonlarının düzgün olması, uygun bir yastık seçimi gibi ergonomik düzenleme yapmak gerekir. Bilgisayar ile çalışılıyorsa çalışmaya sık ara verilmesi ve çalışılırken sıklıkla Telefon kullanmak gerekiyorsa, kulaklık kullanılması önerilir. Boyun ağrısından korunmak için düzenli boyun kasları germe ve kuvvetlendirme egzersizlerinin yapılması çok önemlidir.”

 

ARA VERİP, DİNLENMENİZ İÇİN HATIRLATMALAR YAPAN PROGRAMLAR:

8. Workrave – Windows, Linux

workrave

Homepage

7. Time Out – MAC OSX

time-out-app-mac

HomepageDownload

6. Eye Leo – Windows

eyecoach

5. Eyes Relax – Windows

Eyes Relax screenshot

Homepage

4. AntiRSI – MAC OSX

antirsi

 

Homepage – Download

3. EyeDefender – Windows

EyeDefender2

2. FadeTop – Windows

fadetop

 

Homepage

 

1. Rest – Windows/MacOS/ iOS – $4.99

rest-app

HomepageDownload for WindowsDownload for Mac OSX – Download for iOS